Monday, October 25, 2010

Caldina - Cerita Sebuah Kehidupan - Part 1

Masih ingat akan entry aku tentang Ferrero Rocher & Coklat Chenta ?
This is the story that i said to u before.

Ok...now I'm ready to exposed this story. Kerana aku telah bersedia untuk berkongsi satu cerita sebagai tatapan dan ini merupakan catatan pengalaman hidup seorang kenalan semata-mata. Maaf seandainya perkongsian catatan ini mengusik hati mana-mana pihak tanpa disengajakan.
(I'll be used name 'Aku' & 'Dr. Caldina' as sebagai ganti nama pada salah satu pengalaman hidup ini).



Lebih kurang empat tahun lepas, aku bertemu dengan 'Dr. Caldina' (Toyota Caldina was his latest vehicle). Seorang lelaki yang dalam linkungan usia 40an tatkala kami bertemu buat pertama kalinya atas urusan kerja. Memiliki jawatan, pangkat serta kedudukan yang tinggi di salah sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam tanah air. Bertemu dengannya, telah menemukan aku dengan satu ruang 'sepi' yang amat dalam. Dimatanya kosong. Gelak tawanya 'hambar'. Walaupun dikelilingi oleh 'sesuatu' yang agak lumayan padaku untuk sebuah kehidupan seorang manusia bernama lelaki. Maksud aku, good looking, berjawatan tinggi, mempunyai isteri yang bukan 'calang-calang orangnya', anak-anak yang cerdik pandai, kediaman yang bagus dan kereta yang hebat-hebat. Bukan sebiji, 2-3 biji a good car. Kan mewah namanya tu..??


Yang aku maksudkan sepi disini adalah jiwa yang kosong, terzahir dari satu pandangan mata yang suram. Bukan aku mencari dan bukan dia mengundang. Keserasian perbualan membibitkan kepercayaan dalam sebuah persahabatan. Diantara kami tiada rasa CINTA apatah lagi rasa KASIH. Hanya sekadar satu rasa 'biasa-biasa' dari seseorang yang bergelar pensyarah kepada seorang sahabat yang tidak memiliki apa-apa kelebihan. Dan rasa serta perasaan itu masih kekal sehingga ke hari ini. Aku sayangkan dia. Yes... aku sayangkan dia... Sayang dari seorang sahabat kepada seorang sahabat. FULLSTOP !!! Aku mendengar dan mendengar. Luahan sepi seorang lelaki, seorang suami & seorang ayah. Hampir 4 jam rasanya kami berbicara, bertukar pendapat. Dan nah...satu kesimpulan terjawab....

Padaku, (sekadar pendapat seorang sahabat) Dia masih mencari dan masih tidak bertemu akan 'sesuatu' yang dinamakan CINTA. Dan mungkin juga tidak pernah merasai betapa indahnya satu rasa yang dinamakan CINTA...

Ya...mungkin dulu 'mereka' saling menyintai...namun, dek hambatan tugas, masa, kerja serta tanggugjawab menjadikan 'mereka' semakin jauh dan terasing. Lantaran itu, mereka seakan terlupa pada pohon cinta yang mereka pernah siramai dengan kasih sayang yang termeteri dengan lafazan ijab dan kabul, hampir layu dan usang.... tambahan pula perasaan 'keegooan' yang tinggi melangit...

"Prof, you're very unpredictable...Your emotion is too Fragile...."

kataku via sms dan seandainya
waktu itu dia dihadapanku, sudah pasti dia hanya memandang aku dengan penuh tanda tanya. Sememangnya perasaan, tindakan dan sikap sahabat aku ini terlalu sukar untuk aku jangka. Ada kalanya kami berutusan email saban hari dan ada ketikanya hampir berbulan-bulan tiada khabar berita. Seolah-olah aku tidak mempunyai seorang sahabat yang jauh di selatan tanahair...

Hakikatnya, walau setinggi mana sang isteri berada, walau puncak gunung mana sekalipun si steri berjaya mendaki, SYURGANYA tetap berada pada si suami. Tidak kiralah walau setinggi mana jawatan yang dipegang, dirumah, suami tetap suami dan isteri tetap isteri.

Aku akan sambung lagi dalam waktu yang terdekat...'Caldina - Cerita Sebuah Kehidupan-Part 2...Insyaallah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...