Tuesday, November 16, 2010

Cara Memikat Bakal Mertua - Part 1

Ada request from my little sister from Shah Alam...minta aku buat entry nih...
Ko pernah berchenta? sedah berchenta atau tengah frust menonggeng sebab putus chenta?
Cinta tu subjektif...bukan semua manusia mampu untuk merasakan indahnya sesuatu yang kita namakan CINTA...

Bila ko berchenta...sure ko terfikirkan untuk mengukuhkan tali percintaan itu dengan satu ikatan yang diredhai kan? lain la kalau ko bercinta tu semata-mata nak mengambil kesempatan, mengikis harta benda atau ada agenda-agenda lain yang tersembunyi. Allah maha mengetahui segala tiap sesuatu yang terlintas dihati kecil ko. Oleh itu, betulkan niat serta berserahlah segalanya kepada Allah.

Ok.... bercakap pasal mertua....
Family In Law ni pulak ada banyak jenis dan spesis. Ada yang boleh menerima ko dengan seadanya...ada jenis yang tengopk ko dengan 'hujung-hujung mata', ada yang jenis memilih, ada yang jenis mementingkan pendapat sendiri, dan ada juga mertua yang jenisnya suka mengontrol anak menantu sehingga ke cucu.

Tak kurang juga yang jenis menerima menantu lebih dari anak sendiri, jenis yang memang betul-betul mahukan kebahagiaan untuk anak menantu...ish ish ish...manusia ni ada bermacam jenis. Yang penting ko tahu siapa ko dan dimana ko berdiri. Jadilah diri sendiri tak kira setinggi mana kedudukan atau serendah mana kedudukan bakal mertua ko tu nanti. Just Be Yourself. Kerana kebahagiaan ko tu datangnya dari diri ko sendiri. Kalau mertua tak suka/tak berkenan kat ko....ko kena muhasabah diri, tanya pendapat orang tentang diri ko. Dan bila jawapan dah ada....& kalau sikap mertua tu sendiri yang terlalu memilih, terlalu pentingkan diri sendiri....then u should say..."ADA AKU KISAH???"

Ingatlah....mertua atau bakal mertua juga MANUSIA BIASA yang serba kekurangan. Serba lemah. Sama saja macam kita. Cuma mereka perlu lebih dihormati kerana mereka lebih tua tambahan pula memegang gelaran 'mertua'...Dan tak semestinya orang yang lebih berusia dan berumur ni tak melakukan kesilapan...aterrr....dah namanya manusia kan???

ADA AKU KISAH...????

To be Continue....

2 comments:

AsZa said...

saya dengan bf saya satu tempat belajar, kami dah hampir 4 bulan berkenalan. my mum dia sporting and my mum, manakala my dad dia and my dad grang semacam je.. kadang2 lagi satu bakal sister in law tak suka macam mana pulak. Macam mana nak selesaikan masalah ni. Mak saya cakap dia seorang yang baik.. bantulah saya

SalTesoro said...

Salam... Hai Asza... Thanks sebab sudi menjenguk blog http://saltesoro.blogspot.com/
Maaf kerana agak lewat memberi tindakbalas pada komen Asza. Ok.. Straight to the point ya dik...

Secara jujurnya pada pendapat akak, eloklah be yourself in no matter what. Kita x boleh nak paksa orang lain sukakan kita. Itu hak individu. Tambahan pulak adik baru 4 bulan mengenalik BF adik tu. Masih terlalu awal untuk move to the next step memandangkan kalian masih bergelar penuntut.

Parents is always be a parents no matter what. Dan parents akan always cari/dapatkan/usahakan yang terbaik untuk anak-anak.

Jadilah diri adik sendiri. Jangan berlakon jadi orang lain, cuma perlu menyesuaikan diri dengan situasi dan keadaan. Insyaallah.

Senyum Sokmo weih.... :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...