Sunday, August 26, 2012

Aidilfitri 2012 - Part 1 - Bertudung Labuh

Salam Aidilfitri...

Masih dalam mood raya, dan hati aku tergerak-gerak meronta bagai untuk mencoret kembali di laman blogging yang sudah agak lama aku biarkan sepi sesepi yang mungkin.

Tak ada apa yang menarik, cuma lembaran-lembaran memory dalam hard disc otakku ini sudah semakin penuh, Full memory beb... perlu ditransfer ke dalam blog yang sudah pastinya dipenuhi dengan sarang labah-labah yang bukan sedikit dek kemalasan untuk menaip.

Raya yang baru. For new me actually. Aku yang baru. Bagaikan baru sahaja dilahirkan atau lebih tepat dengan perkataan 'bagaikan dilahirkan semula'? Wajar ke guna perkataan sedemikian?? A new me? yes... maybe so.... rasa tenang yang bukan sedikit walaupun aku tidak nafikan masih wujud satu perasaan berbolak balik yang bukan sedikit, Yang bukan mudah untuk aku tepis memandangkan aku juga manusia, dan tetap manusia biasa yang terlalu banyak kekurangan yang perlu aku perbaiki hari demi hari,

Ada yang kelihatan terkejut macam nampak hantu, dan ada pula yang buat muka selemba which is sikap selamba itu yang amat menyenangkan aku. Ada juga yang peluk seerat mungkin tanpa sepatah kata... No question for me to answer... no reason for me to make it as answer. Payah untuk aku menjawab persoalan demi persoalan yang sepatutnya tidak dikemukakan padaku. Walhal soalan2 yang tidak berapa nak cerdik itu perlu aku jawab dengan secerdik yang mungkin... aduhhhh....mana adil kan???

"Laaa.... ingatkan hajah mana tadi... bila balik umrah?"
(Insyaallah... mudah-mudahan makbul niatku untuk kesana)

"Kenapa pakai macam ni? Orang tua tak marah ke?"
(Mereka adalah mereka, dan aku adalah aku....masing2 punya perspektif masing2 dalam hal ini dan sememangnya... sebagaimanapun mereka, mereka tetap orang tuaku)

"Suami tak kata apa ke pakai macam ni?"
(He's happy and always said - ALHAMDULILLAH, cantik isteri abang)

"Biar betul along dah berhijab labuh ni... ingatkan pelakon mana tadi..".
(Tak layak ke aku untuk berhijrah?")

"Apa rasa bila dah bertudung labuh? bila dapat hidayah ni?"
(Hidayah itu milik serta rahsia Allah... tak siapa yang tahu bila dan bagaimana...)

A part of stupid question or statement yang perlu aku tepis dengan sebaik mungkin. Hello.... menutup aurat itukan syariat yang dituntut dalam ISLAM. Rasanya tak perlulah ditanya, or nampak tekejut dengan the new of me. Hidayah tak perlu ditunggu... ianya perlu dicari. Kalau dok tunggu semata-mata.... kita tak tahu, mungkin ajal yang datang dulu nanti. A new me ini mungkin juga ujian dan alhamdulillah jika ianya hidayah dari Allah swt. Kita tak akan tahu bila hidayah itu akan mengetuk.

Continue to part 2....
May Allah Bless...







No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...